Press

SPHERE ontdekt een unieke exoplaneet

Friday 14 July 2017

Een internationaal team van astronomen met daarin ook Nederlanders heeft een nieuwe exoplaneet opgespoord. HIP 65426b, zoals de planeet heet, is ongeveer 385 lichtjaar van ons verwijderd. Het is de eerste planeet die ontdekt is met behulp van het SPHERE-instrument van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO.

Michiel Hogerheijde, bijzonder hoogleraar Instrumentele Sterrenkunde

Friday 14 July 2017

Dhr. dr. M.R. Hogerheijde (1971) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Instrumentele Sterrenkunde aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege het Genootschap ter Bevordering van Natuur-, Genees- en Heelkunde

Nederlandse astronomen verklaren dubbele zwarte gaten

Tuesday 27 June 2017

Een team van drie Nederlandse astronomen van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden heeft een verklaring bedacht voor het verschijnsel dat twee zwarte gaten een tijd lang om elkaar heen kunnen draaien. De verklaring inclusief bijbehorende computersimulaties is geaccepteerd voor publicatie in het gezaghebbende Britse vakblad Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

UvA-onderzoekers ontwikkelen nieuwe strategie om oeroude zwarte gaten te vinden

Monday 12 June 2017

Een interdisciplinair team van natuur- en sterrenkundigen van het GRAPPA Center of Excellence for Gravitation and Astroparticle Physics van de Universiteit van Amsterdam heeft een nieuwe strategie ontwikkeld waarmee gezocht kan worden naar 'primordiale' zwarte gaten die in het vroege heelal gevormd zijn, en die mogelijk de oorzaak zijn van de zwaartekrachtsgolven die recent door LIGO zijn waargenomen.

API-onderzoekers verklaren vorming van zeven exoplaneten rond Trappist-1

Thursday 8 June 2017

Astronomen van de Universiteit van Amsterdam hebben met een model verklaard hoe het mogelijk is dat rond het planetenstelsel Trappist-1 zeven planeten ter grootte van de aarde zo dicht rond hun ster draaien. De crux zit op de grens waar ijs in water verandert. Kiezels die van ver richting de ster zweven, ontvangen in de buurt van die ijslijn een extra portie water en klonteren samen tot planeten. Het artikel met de verklaring is geaccepteerd voor publicatie in het vakblad Astronomy & Astrophysics.

API Joins JINA-CEE

Wednesday 31 May 2017

The Anton Pannekoek Institute for Astronomy has joined the Joint Institute for Nuclear Astrophysics - Center for the Evolution of the Elements (JINA-CEE) as an Associated Institution. JINA-CEE is a Physics Frontier Center of the USA’s National Science Foundation. The Center brings together nuclear experimentalists, nuclear theorists, astronomers, theoretical astrophysicists and computational physicists to tackle fundamental questions about the evolution and properties of matter in the cosmos, and the origin of the chemical elements that make up our universe.

Excitement over NICER launch

Wednesday 31 May 2017

On Thursday night June 1, around midnight, API researchers Dr. Anna Watts, Dr. Phil Uttley, Dr. Anya Bilous and Thomas Riley will be glued to the screen, watching the Falcon 9 launch of Dragon. Weather conditions permitting, the SpaceX capsule will be bringing NICER, the Neutron Star Interior Composition Explorer to the International Space Station (ISS). It will be attached to the space station around June 12th.

Introducing Professor Sera Markoff

Wednesday 24 May 2017

Dr S. Markoff (1971) has been appointed professor of Theoretical High-Energy Astrophysics, with a focus on relativistic compact objects and astroparticle physics, at the University of Amsterdam’s (UvA) Faculty of Science. The new chair is based at the Anton Pannekoek Institute for Astronomy (API), also in collaboration with the Gravitation and AstroParticle Physics Amsterdam (GRAPPA) Center of Excellence, a joint program between API and the Institute of Physics (IoP).

Lucas Ellerbroek in Blij met Sjoerd

Monday 22 May 2017

UvA astronoom Lucas Ellerbroek werd onlangs geinterviewd door Sjoerd, de Albert Heijn vakkenvullen/vlogger. Het resulterende filmpje is afgelopen vrijdag uitgekomen op YouTube.

API @ March for Science

Friday 12 May 2017

Op 22 april vond de March for Science plaats op het Museumplein in Amsterdam. Hier heeft het Anton Pannekoek Instituut ook aan meegedaan, met een stand met zonnekijkers en filmpjes.